Dropshipping – sklep internetowy dla każdego

Online shopping. E-commerce in internet.

Założenie sklepu internetowego wydaje się dla wielu młodych przedsiębiorcą łatwym i prostym sposobem na biznes. Jednak konieczność zainwestowania w towar, przestrzeń magazynową czy podpisanie umów z dostawcami usług kurierskich szybko topi początkowy entuzjazm. Założenie sklepu internetowego w tradycyjnym modelu jest niemal równie wymagające finansowo co założenie sklepu stacjonarnego, ewentualne ryzyko jest również porównywalne. Dropshipping jest modelem funkcjonowania sklepu internetowego, który niweluje wiele przeszkód, mogących hamować entuzjazm przed założeniem własnego biznesu.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping jest takim modelem sprzedaży internetowej, gdzie sklep internetowy nie ma bezpośredniego kontaktu z towarem. Sklep zajmuje się przedstawieniem oferty, kontaktem z klientem i obsługą płatności. Magazynowanie towaru i jego wysyłka natomiast stoi po stronie hurtowni, dystrybutora czy producenta. Sprzedawca jest swego rodzaju pośrednikiem, nie posiada on towaru fizycznie. W przypadku złożenia zamówienia jest ono przekierowywane do dystrybutora, który zajmuje się jego wysyłką.

Schemat działania dropshippingu

Po nawiązaniu współpracy z hurtownią lub dystrybutorem działającym w modelu dropshippingowym dostajemy listę produktów, najczęściej wraz z opisami, danymi technicznymi i zdjęciami. Listę tą importujemy do swojego sklepu internetowego. W celu lepszego wyróżnienia zaleca się zmodyfikować tak zintegrowaną listę produktów. Rozbudowując treści opisów lub dodając własne zdjęcia, aby nie była ona identyczna z ofertą innego sklepu współpracującego z daną hurtownią.

Gdy klient złoży zamówienie sprzedawca wysyła zapytanie do hurtowni o dostępność produktu. Jeśli produkt jest dostępny sprzedawca przyjmuje zamówienie i po otrzymaniu płatności jest ono dalej realizowane. Do tego momentu obsługą zamówienia zajmuje się sklep internetowy.

Po wpłynięciu wpłaty pomniejszonej o prowizję sklepu na konto hurtowni produkt jest pakowany i wysyłany do klienta. Tym etapem zajmuje się już hurtownia.

W założeniu proces ten jest automatyczny i wykonywany przez odpowiednio dostosowane i zintegrowane platformy e-commercowe integrujące systemy magazynowe hurtowni ze sklepami internetowymi.

Zalety dropshippingu

Taki rodzaj współpracy między hurtownią, a sklepem internetowym pozwala sprzedającemu prowadzić handel bez potrzeby zatowarowania i zamrażania środków finansowych na zakup asortymentu. Co za tym idzie nie potrzeba również posiadać przestrzeni magazynowej oraz systemów magazynowych i osób odpowiedzialnych za pakowanie i wysyłkę towarów.

Rzadziej poruszanym plusem dropshippingu jest fakt przeniesienia odpowiedzialności za wysyłkę towaru na hurtownię. Stawki za usługi kurierskie różnią się w zależności od wielkości firmy i wolumenu wysyłanych zamówień. Z tego powodu dystrybutor lub hurtownia jest w stanie wynegocjować niższe stawki nisz pojedynczy sklep internetowy. Niższa cena za wysyłkę jest dużym atutem nie tylko dla sprzedającego ale również dla klienta.

Dzięki takiemu – w zasadzie naturalnemu – podziałowi prac sprzedający może skupić swój czas oraz nakłady finansowe na promocję i sprzedaż bez dekoncentrowania się na kwestiach niezwiązanych z samą sprzedażą. Praktycznie wyeliminowanie całego „back office” sklepu internetowego znacznie zmniejsza próg wejścia na rynek. Zarówno z punktu widzenia finansowego jak i posiadania niezbędnej wiedzy magazynowo-logistycznej.

W przypadku już działającego sklepu internetowego z własnym asortymentem, dropshipping pozwoli rozszerzyć ofertę sklepu. Tak zwany „długi ogon” pozwala zwiększyć dochody nie poprzez sprzedaż topowych produktów, ale zwiększenia wolumenu produktów sprzedanych choćby raz. W przypadku klasycznego modelu prowadzenia sklepu internetowego, posiadanie wielu produktów rzadko się sprzedających byłoby nieopłacalnym modelem biznesowym. Natomiast gdy nie musimy ich kupować i zapełniać nimi własny magazyn, to możemy zwiększyć zasięg naszej sprzedaży bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Ciemne strona dropshippingu

Jak każdy model biznesowy tak i dropshipping ma swoje wady. W tym przypadku chyba najbardziej rzucającym się w oczy jest brak kontroli nad towarem. Nie mamy z nim bezpośredniego kontaktu i nie jesteśmy w stanie odpowiadać na dokladne pytania klientów. Nie możemy sprawdzić czy towar został zapakowany według zaleceń klienta oraz nie mamy wpływu na ewentualne przestoje w jego wysyłce.

W teorii caly proces powinien być w pełni zautomatyzowany. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której towar, który widnieje u nas na sklepie nie jest już fizycznie dostępny w hurtowni, lub czy jest on zgodny z opisem. W przypadku reklamacji lub zwrotu klient może również wysłać towar na adres sklepu internetowego zamiast na adres hurtowni.

W przypadku dropshippingu mamy również niewielki realny wpływ na polityke cenową. Nie tylko ceny zresztą mogą podlegać ograniczenią. W przypadku chęci podjęcia współpracy dropshippingowej poza cenami i asortymentem należy poddać dokładnej analizie regulamin umowy takiej współpracy. Czy jest on wygodny dla naszego biznesu i nie wplynie znacząco na ograniczenie daleszego rozwoju.

W pełni zautomatyzowany system dropshippingu

Głównym założeniem dropshippingu, które tworzy z niego opłacalny model biznesowy, jest maksymalna automatyzacja całego procesu. Nie wszystkie jednak dostępne na rynku rozwiązania typu e-commerce gwarantują taką automatyzacje – niezawodną i w rozsądnej cenie. Wartym rozważenia rozwiązaniem może okazać się dropshipping od IdoSell Shop firmy IAI S.A.. Firma ta od lat zajmuje się tworzeniem sklepów w modelu SaaS (ang. Software as a Service). Firma ta dostarcza wielofunkcyjną platformę zarówno dla sklepów internetowych jak i hurtowni. Dzięki czemu mamy pewność, że hurtownia wykorzystująca rozwiązania IdoSell Shop będzie w pełni kompatybilna ze sklepem na tej samej platformie. Na uwagę zasługuje fakt, że nie musimy tworzyć sklepu internetowego od nowa i wykupować każdy interesujący nas moduł. Mamy je w pakiecie ze startu, a jedyne stałe opłaty ponosimy w zasadzie tylko za hosting. Naturalnie niektóre funkcje są płatne, ale nie musimy ich włączać, podobnie pomoc techniczna czy indywidualne wdrożenia oparte na indywidualnie zaprojektowanym layoucie. Nie musimy się jednak na nie decydować.

W przypadku kiedy zaczynamy wchodzić w świat biznesu w oparciu o dropshippingowy sklep internetowy rozwiązanie IdoSell Shop jest dobrym wyborem na start. Niskie koszty początkowe, przy jednocześnie możliwości dalszego rozwoju sklepu o nowe funkcjonalności czy wygląd są atutami zarówno w przypadku zrezygnowania z takiej formy działalności gospodarczej jak i jej kontynuowania.




Jeszcze nie ma komentarzy

Dodaj go pierwszy!